זכוכית רומית (Roman Glass) קיימת כבר אלפי שנים ויש לה היסטוריה עשירה במיוחד. כל יצירה המשלבת זכוכית רומית מספרת סיפור, ומעבר להיותה עתיקה משלבת גם יופי וייחודיות, כאשר כל יצירה שונה מהאחרת — אין שתי פיסות זהות לחלוטין.

מתי ואיך נוצרה הזכוכית הרומית?

העדויות הראשונות לייצור זכוכית הן בנות יותר מ-4,000 שנה, ומגיעות עד לאימפריה המצרית והמסופוטמית. אבל דווקא הרומאים הם אלה שהביאו את ייצור הזכוכית לשיאים חדשים והפכו אותה לאמנות. בתחילת שנותיה של האימפריה הרומית (509-27 לפנה"ס), הכלים הנפוצים בשימוש היו פשוטים מאוד. בשביל להכין כוס למשל, היו לוקחים חומר מוצק שישמש כבסיס, ואותו מכסים בזכוכית מותכת. אפשר היה גם להדביק מוטות קטנות מזכוכית ליצירת פסיפס של צבעים, אבל התהליך היה קשה וסיזיפי, והתוצאה הייתה כוס עבה וכבדה.



מה הקשר בין ניפוח זכוכית לזכוכית רומית?

כאמור, הרומאים היו הראשונים שפיתחו את שיטת ניפוח הזכוכית בצורה מסיבית. השיטה המתקדמת הזו אפשרה ייצור המוני של חפצי זכוכית, מה שהיווה התקדמות גדולה בטכנולוגיה של אז. הרומאים השתמשו בשיטה החדשה הזו כדי לייצר מגוון רחב של חפצים, כולל חלונות, כלי שתייה ופריטים דקורטיביים. תעשיית הזכוכית הפכה לתעשייה משמעותית לאימפריה הרומית, והם הפיצו אותה בכל רחבי העולם. ניפוח הזכוכית חולל מהפכה בתעשייה, ואפשר לרומאים לייצר זכוכית במהירות רבה יותר, במחיר נמוך יותר, ובקנה מידה עצום. בזכות היותה יפה, חלקה, וחסרת ריח, עקפה הזכוכית את כלי החרס והפכה לחומר הפופולרי ביותר לייצור כלים וחפצים.

 

זכוכית רומית עתיקה
בתמונה: כד עתיק העשוי זכוכית רומית

 


זכוכית רומית

הייצור הרומי התרכז בעיקר בכלי זכוכית בצבעים עזים. חפצים עשויים זכוכית רומית החלו להיות נפוצים במקומות רבים ושונים בכל העולם. הם שימשו להכנת חפצים יומיומיים כמו כלים וכוסות, אבל גם לאמנות ולפריטים מוקפדים יותר כמו אריחי פסיפס או חלונות ענקיים.
ייצור הזכוכית הרומית התפתח ממסורות טכניות הלניסטיות, ולמרות שהטכנולוגיה לייצור זכוכית לא השתנתה הרבה במהלך מאות שנים, הסגנונות התפצלו ונעשו שונים. כשקונסטנטינוס הפך לקיסר הנוצרי הראשון והעביר את הבירה לקונסטנטינופול, הוא נתן פטור ממיסים לנפחי הזכוכית שהגיעו איתו. בכך, הסתיימה השליטה של איטליה בייצור הזכוכית.

תכשיטי כסף 925 עבודת פיליגרן מעשה יד אמן בעבודת יד בשיבוץ זכוכית רומית עתיקהבתמונה: תכשיטי כסף 925 עבודת פיליגרן מעשה יד אמן בעבודת יד בשיבוץ זכוכית רומית עתיקה

הזכוכית הרומית בימינו

כיום, הזכוכית הרומית משמשת בעיקר בתעשיית התכשיטים, ונחשבת למבוקשת מאוד על ידי תכשיטנים, אספנים ובעלי מלאכה שונים. תכשיטי זכוכית רומית משלבים יופי רב וערך היסטורי לצד עמידות, ואלה הופכים אותה לחומר נחשק אצל אמנים ומעצבים רבים. אפילו יצרני זכוכית מודרניים מנסים לשחזר את הצבעים והעיצובים של הזכוכית הרומית העתיקה.
בעוד טכניקות ייצור זכוכית רומיות כבר אינן בשימוש כיום, את השפעתה של הזכוכית הזו אפשר עדיין לראות במוצרי זכוכית מודרניים רבים. טכניקת הצבעים המיוחדת בה מכינים אותה היא תחום אחד בו יצרני זכוכית רומיים הצטיינו במיוחד. יצרני זכוכית מודרניים רבים משתמשים בטכניקות דומות כדי ליצור צבעים יפים וייחודיים בכלי הזכוכית שלהם.
לפני מספר שנים, התגלה בישראל מפעל זכוכית מהתקופה הרומית, שהיה קיים לפני כ-1,600 שנה לערך. אחד מהפרופסורים שחוקרים את התגלית סיפר כי "ארץ ישראל היוותה מרכז ייצור בקנה מידה עולמי ומכאן (הזכוכית) נפוצה בכל רחבי הים התיכון ואירופה".
אמנות ייצור הזכוכית הרומית אולי נעלמה, אבל המורשת שהיא השאירה אחרייה, עדיין חיה ובועטת.

תכשיטי כסף 925 בשיבוץ זכוכית רומיתבתמונה: תכשיטי כסף 925 בשיבוץ זכוכית רומית

תכשיטי זכוכית רומית של G.R.A.S

אתר ג.ר.א.ס הוא המקום המושלם למצוא מתנה למישהו או מישהי מיוחדים בחייכם. או שאולי את רוצה להתפנק עם תכשיט יפהפה? כך או כך, בקולקציות תכשיטי הזכוכית הרומית של G.R.A.S בטוח תמצאי את מה שאת מחפשת.
G.R.A.S מתמחה ביצירת תכשיטים בשיבוץ זכוכית רומית. כל התכשיטים שלנו מיוצרים בעבודת יד על ידי אמנים מנוסים ומקצועיים, בעלי שנים רבות של ניסיון בעבודה עם זכוכית רומית.
אנחנו מציעים קולקציה רחבה של תכשיטי זכוכית רומית, כולל צמידים בשילוב זכוכית רומית, שרשראות, טבעות ועגילים בשילוב זכוכית רומית. כל תכשיט הוא ייחודי ויש לו את הסגנון שלו. בין אם אתם מחפשים משהו פשוט ואלגנטי או משהו יותר נוצץ ונועז - אצלנו תמצאו מגוון תכשיטי זכוכית רומית ייחודיים. אז למה את מחכה? הכנסי לאתר ובחרי את תכשיט הזכוכית הרומית הייחודי שלך.